Print

“Andere cultuurhuizen inspireren om aandacht te vestigen op duurzaamheid”

Plastic bekers die op de grond liggen, achtergebleven tenten op de kampeerplaats en een gigantische ecologische voetafdruk. De culturele sector stoot jaarlijks nog heel wat afval uit. De Europese Unie stippelde daarom een werkplan cultuur uit met als hoogste prioriteit het verduurzamen van de sector. DEMO is een project dat hieraan moet bijdragen. DEMO staat voor duurzaamheid en ecologie in de muzieksector.  Elf partners, waaronder de Diksmuidse muziekclub 4AD, proberen hun steentje bij te dragen

Muziekclubs uit Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk slaan de handen in elkaar om de muzieksector duurzamer te maken. “We werkten eerder al samen met enkele partners, maar dan vooral op vlak van artiesten en publieksuitwisseling”, begint Marjan Dewulf, zakelijk leider bij 4AD, een van de deelnemende muziekclubs. “Nadat ons laatste project afliep, zochten we naar een nieuw project waarbij we iets konden betekenen. Samen met Le Grand Mix, een muziekcentrum in Tourcoing, wilden we iets rond ecologie doen, aangezien we beide al inspanningen leveren voor het klimaat. Enkele andere partners, zoals Het Wilde Westen in Kortrijk en 4Ecluses in Frankrijk, sloten zich bij ons aan”, gaat ze verder. “Nadat ons projectvoorstel werd goedgekeurd door de Europese Unie, gingen we officieel van start . In nauw contact met alle partners proberen we onze muziekclub zo duurzaam mogelijk in te richten. De Europese Unie financiert 50% van onze kosten.”

Pionier in de sector

4AD bestaat al sinds 1988, maar ook toen was de organisatie al bezig met de milieuproblematiek. “Onze muziekclub is opgericht uit het Do it yourself-principe. Alles wat je zelf maakt, is beter voor onze planeet”, aldus Dewulf.

Ondertussen probeert 4AD zijn uitstoot tot een absoluut minimum te beperken. “Elke artiest krijgt een herbruikbare beker, ons café is ingericht met tweedehands stoelen en banken, we koken altijd vegetarisch,… Kortom, we zetten heel hard in op duurzaamheid.” Toch stoot de muziekclub jaarlijks nog zo’n 66 ton CO2 uit. De grootste vervuiler is het transport van de bezoekers naar de muziekclub. “We proberen het carpoolen te promoten, maar volledig zero-waste leven is bijzonder moeilijk. Je moet soms ook economische afwegingen maken. We hebben bijvoorbeeld een voordelig contract met een brouwer waardoor we ook grote merken, zoals Pepsi, aanbieden. Ecologisch is dat niet, maar er zijn wel alternatieven beschikbaar. Iedereen kan bijvoorbeeld gratis kraantjeswater drinken”, besluit ze.

DEMO is niet het enige project dat de Europese Unie lanceerde binnen het verduurzamen van de culturele sector. Green Europe Experience ondersteunt klimaatvriendelijke festivals en brengt hun ook kennis bij. Volgens Pieter Blancke, production manager bij het Wilde Westen, een van de deelnemende partners van DEMO, is het een verandering die de culturele sector over heel Europa moet ondergaan. “Duurzaamheid en bij uitbreiding de volledige klimaatproblematiek is een hot topic op dit moment en we merken dat heel wat organisaties hierop inzetten. Maar het kan altijd meer en beter. Dus laat ons hopen dat we een aantal andere cultuurhuizen hiermee kunnen inspireren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *